Opdateret d. 19.4.2013 hobby trade



hobby trade

Opdateret d. 22.3.2004

Juni 2003

Karsten Pedersen fortalte om ME-projektet samt muligheden for en serie danske godsvogne.En af initiativtagerne til mødet med landets forhandlere (hvor næsten samtlige mødte frem) var hobby trade.

Når vi ser bort fra informationen om den snarlig ankomne ME'er, så var der som sådan ikke tale om nogle nye modeller i 'værkstedet' - næppe ret mange har vel ikke allerede nu kendskab til de kommende litra MZ, Di3 mv.
MEN, men, men der var alligevel spændende modeller i overvejelse.

Hos hobby trade havde man gjort sig nogle overvejelser vedrørende en serie godsvogne med basis i den lange Q-vogn samt muligheden for en 'ryste'-vogn.

Forhandlerne fik præsenteret mulighederne - og de var mange samt ikke mindst spændende - så besøg din lokale forhandler, kig på det hjembragte materiale om de lange Q-vogne samt rystevogne, og fortæl så forhandleren hvad netop du mangler på dit anlæg.

Men lad mig lige ridse mulighederne ganske kort op her.Flemming Pedersen fortalte om fremtidens udfordringer samt ikke mindst muligheder.

Igangsættelsen af en model - litra Q - af den mest udbredte godsvogn igennem mere end 100 år vil kunne give bl.a. følgende modeller:
Litra QH, QHL, QR, QRB, HJ, Gklm (bl.a. også som tjenestegodsvogn, FAF og Tuborg samt evt. privatnbaneudgaver), IB kølevogne (Trans Thermos), IBU, ZB (Albani) samt alle IK vogne inkl 2 stk. Premier Is.

Ja, muligheder er der som nævnt nok af, og du kan være med til at bestemme hvilke modeller som skal køre på anlæggene i fremtiden. Se materialet og få en snak med din forhandler.

Der var en mindre diskussion, om hvorvidt man skulle slække lidt på detaljerne (aht. udsalgsprisen i forhold til de store producenters modeller). Et helt klar signal fra forhandlerne var: "Slæk IKKE på detaljerne" !

Mj'ene må efterhånden vænne sig til, at korrekte danske modeller nødvendigvis må koste mere end udenlandske modeller, hvis man da vil have ægte danske modeller. (T.Z. kommentar)

DSB's 2-akslede personvogn litra CU/CV - også kendt som rystevogne - var også en mulighed for en kommende dansk personvogn fra hobby trade.
Det er uden tvivl en interessant (og ofte efterlyst) model blandt mj'ere, men er der basis for en industriel produktion ???
Ja, det må fremtiden vise, men atter bør du tilkendegive et evt. ønske om rystevogne til din forhandler.

Af lidt mere nærliggende ting vil være litra ME. Denne vil komme på markedet i DC udførelsen og i 2 blå udgaver omkring den 1. juli.
Ca. 1 måned senere skulle alle 8 ME-udgaver være at finde i forretningerne i AC- såvel som i DC-udførelse.
Modellerne er med en bedre gearkasse, anden motor, nye hjul, lysskift (hvidt kørelys til rødt slutlys).

Næste model i rækken vil blive litra MZ IV, hvor prototypen forventes præsenteret i februar 2004. Efter denne vil man tage fat på MZ II i vinrød samt rød/sort (intet om tidspunktet), og på et langt senere tidspunkt vil man gå i gang med MZ I m/blændede sideruder.


Maj 2003

I ventetiden på at jeg får skrevet historien om "hobby trade" - der kan godt gå lang tid, da jeg først vil opdatere de gamle danske produktioner - vil jeg imens bringe nogle billeder her af prototypen af den nye litra ME.



I et stykke tid har der været en enlig prototype af litra ME til godkendelse i Danmark, og den 1. maj hørte jeg, at Karsten fra "hobby trade" havde været en tur i Tåstrup Togkælder med prototypen. Desværre kunne jeg ikke nå at tage ud og se prøvekørslen samt fotografere denne spændende nyhed samme aften, men heldigvis blev modellen i København i et par dage.
På Dansk Legetøjsmarked så jeg modellen om søndagen, hvor den dog var noget diskret placeret. Den så indbydende ud, og den 6. maj nåede jeg så at få set, prøvet og ikke mindst hørt modellen samt få et par billeder i kameraet.

Se blot disse skud i collagen sammen med forbilledet - litra ME 1523 - på Høje Tåstrup station en augustdag i 2002.




Prototype af ME 1523 fra hobby trade.





Klikbare billeder.



Produktionen af modellerne er nu flyttet fra Ungarn til Kina, og der er tale om så store ændringer, at der vel reelt er tale om en nykonstruktion.

Jeg har meget få informationer om den nye konstruktion, men hvidt lys, lysskift til 2 røde, en jævn gang ved lav spænding samt en meget støjsvag motor var mit umiddelbare indtryk af prøvekørslen med denne analoge udgave.
Alt i alt en så vellykket tur på prøvebanen, så øverst på min indkøbsseddel står der nu en litra ME - om det bliver den blå eller røde udgave må tiden afgøre.


Bemærk: Billederne viser prototypen, og der vil blive foretaget nogle få korrektioner på de endelige modeller - disse er sket og produktionen er nu i gang.


Vil du vide mere om "hobby trade" ?

Ved at klikke HER kommer du direkte til "hobby trade"s hjemmeside, hvor du kan læse om de mange nuværende samt kommende modeller.
Kommer også i model.


Teknik:
DC-udgaven er m/dekoderstik, stor Bühlermotor m/2 svinghjul samt træk på 4 aksler.
AC-udgaven er m/Uhlenbrock dekoder, stor Bühlermotor m/2 svinghjul samt træk på 1 bogie m/hæfteringe.

Modeller:
Blå ME 1523 og 1527 i DC-udgaven forventes ultimo maj. Blå ME 1523 og 1527 i AC-udgaven samt rød ME 1511 i DC- og AC-udførelse forventes ultimo juni.



I marts 2013 erklærede hobby trade sig konkurs og i midten af april 2013 startede firmaet F2010 som en Fugl Fønix op med dele fra hobby trade's katalog.





Til top

www.DANSKmodel.dk